2011. október 31., hétfő

Céklapástétom



Sokak számára nem tűnik túlságosan vonzónak a céklapástétom mint lehetséges reggeli vagy vacsora, netán gyors ebéd a munkahelyen. Legtöbben ugyanis kizárólag a klasszikus savanyított formájában ismerik a lila gumót, és sokan nem is igazán kedvelik. Leginkább arra panaszkodnak, hogy túlságosan "földes" íze van...
A céklát azonban nem csak főzni lehet, hanem sütni is: wokban egy kevés olajon vagy alufóliába csomagolva sütőben. Mindkét megoldás a cékla legjobb formáját mutatja - a földes, nehéz íz helyett inkább az édeskés, fűszeresség dominál. Ehhez a pástétomhoz a wokos megoldást használjuk.

Céklapástétom
Hozzávalók (4 főre):
  • 40 dkg cékla 
  • 20 dkg krumpli vagy 2 szedőkanálnyi bármilyen gabonakása (barnarizs, jázminrizs, köles stb.) 
  • 3 ek olaj (hidegen sajtolt napraforgó) 
  • 2 cm-es darabka gyömbér, lereszelve 
  • 1 csokor bazsalikom 
  • só ízlés szerint 
  • frissen őrölt bors
  • fél citrom leve 
1. Készítsünk elő minden hozzávalót: Tisztítsuk meg a krumplit, vágjuk kockára, és főzzük meg sós vízben.(Ha gabonakását használunk, melegítsük meg.) Hámozzuk meg a céklát, és vágjuk fel julienre vagy reszeljük le nagyobb lyukú reszelőn. Hámozzuk meg a gyömbért és reszeljük le. Mossuk meg a bazsalikomot.
2. Hevítsük fel a wokot vagy egy nagyobb lábast, öntsünk bele olajat, várjuk meg amíg megmelegszik, majd tegyük bele a céklát. Forgassuk át, hogy az olaj bevonja, és pirítsuk 5-8 percig. 
3. Adjuk hozzá a gyömbért és pirítsuk még néhány percig. 
4. Sózzuk, borsozzuk, forgassuk össze.
5. Tegyük bele a megfőtt krumplit, és vegyük le a tűzről.
6. Kézi botmixerrel turmixoljuk össze vagy húsdarálón daráljuk le a zöldségkeveréket.
7. Ízesítsük az apróra vágott friss bazsalikommal és citromlével.


Öt Elem szerinti egészségmegőrző illetve gyógyító hatása:
Céklát enni mostanában sikkes, emellett azonban nagyon kedvezően hat a fizikai állapotunkra is: rendkívül erősen tisztítja a májat, így tavasszal jól használható tisztítókúrák során, ősszel és télen pedig éppen a "földességét" használhatjuk ki. A cékla - más gyökérzöldségekhez hasonlóan - hosszan képes tárolni a földből felvett tápanyagot, így nem csupán sokáig eltartható, hanem jól megőrzi az ásványi anyagokat és vitaminokat.

A cékla a Föld Elemhez tartozik, így télen az uralkodó és sokakat gyengítő Víz elemet képes szabályozni a gátló ciklusban. A télen oly gyakran felmerülő vesegyengeség ezzel és ehhez hasonló átgondolt praktikákkal megelőzhető. Tovább erősíthető ez a hatás, ha a receptet olyan gabonákkal egészítjük ki, melyek a vesét erősítik, ilyen például a köles. Földessége révén táplálja a Fémet a segítő ciklusban, mely ősszel bontakozik ki teljes mivoltában. Az ősz kezdeti fázisában gyengül a Fém, ilyenkor érdemes táplálékkal rásegíteni, hogy a szervezet egyensúlyba kerülhessen. Tavasszal tisztító hatású gabonákkal keverjük - ilyen tisztító hatást például a barnarizzsel elérhetünk.

1 megjegyzés:

  1. Köszönöm Nektek, eddig nagy ívben kerültem a céklát, de lám, van még új a nap alatt.. (legalábbis számomra)
    Nagyon finom lett
    Tovább tovább, még ilyeneket..
    Imi

    VálaszTörlés