2012. március 20., kedd

Fűszeres tönkölykenyér kecsekricottával és levendulás pirítottt almával


A kecskericotta mellett fűszeres tönkölykenyér volt itthon, aminek a receptjét csak azért nem osztottam meg eddig, mert vártam a megfelelő alkalomra. A teljes kiőrlésű tönkölylisztből készült kenyértésztát kakukkfűvel és édesköménnyel ízesítettem. A kecskericotta megfelelő partnernek bizonyult a kenyér mellé, de azért szerettem volna még érdekesebbé tenni a kompozíciót, így vajon pirított és levendulával fűszerezett almát tettem a tetejére. Ebben az esetben kizárólag az ízharmóniára, és nem az összetevők hatására figyeltem, és most utólag végiggondolva inkább őszi kompozíció született.
Mivel időm már nem volt a fényképezés után, hogy megegyem, így kénytelen-kelletlen becsomagoltam, és magammal vittem. A felderülő arcok kárpótoltak...


A ricottás pirítós nem volt nagy truváj: megpirítottam a kenyeret, közben vajat olvasztottam egy serpenyőben, ebben almaszeleteket barnítottam mindkét oldalukon, és a végén szárított levendulával szórtam meg; megkentem ricottával a pirítósokat, szépen elrendeztem a tetején a levendulás almát, és kész is a szívdöglesztő előétel/reggeli/uzsonna, vagy amit akartok...


Megkóstoltam, hogy jó e egyáltalán... Van-e értelme fényképezni... Volt!


Volt egy recept a szuper kenyeres könyvben, de szinte teljesen másképpen készült végül a kenyér, ugyanis elég sok dolog nem elérhető nálunk a hozzávalók közül. Volt például a felsorolt alapanyagok között kenyérital (Brottrunk), amiről soha nem hallottam eddig. Utánanéztem, és kiderült, hogy egy hosszabb orosz hadifogság után hazaérkező német pék húsz éves kutatással(!) fejlesztette ki, mégpedig az orosz kvász fermentációs előállításának metódusát alapul véve. Az így kapott kenyérital rendkívül tápláló, ugyanis tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal, aminosavakkal, tejsavbaktériumokkal, enzimekkel, melyek nagyon jótékony hatással vannak a testre, különösképpen az emésztésre. A receptből úgy vettem ki, hogy a Brottrunk egyfajta kovászként működik, ami most egyszerűen élesztőre cseréltem - lehet, hogy érdemes lenne kovásszal kipróbálni -, a víz helyett pedig a ricottakészítés után megmaradt savót tettem. Kenyérital nem volt tehát, de kenyeret azért sütöttem.


Fűszeres tönkölykenyér
Hozzávalók 50-60 dkg-os kenyérhez)
  • 4 g szárított élesztő
  • 1,5 dl kézmeleg víz
  • 1 tk méz
  • 35 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
  • 1 tk só
  • 1 ek (hidegen sajtolt) napraforgóolaj
  • 1 ek frissen lereszelt gyömbér
  • 1 ek édesköménymag
  • 1 ek kakukkfű
  •  2,5 dl tejsavó vagy víz
  1.  Az 1,5 dl vízben keverjük el a mézet és az élesztőt, tegyük meleg helyre, hogy felfusson.
  2. Keverjük össze egy tálban a lisztet, sót, olajat és a fűszereket.
  3. Öntsük hozzá a felfutott élesztőt, gyúrjuk össze.
  4. Öntsük hozzá a tejsavót vagy maradék vizet és gyúrjuk sima tésztává.
  5. Takarjuk le, és hagyjuk kelni legalább 4 órán át.
  6. Vegyük ki a tésztát a tálból, formázzuk hosszúkás kenyér alakúra.
  7. Béleljünk ki egy tepsit sütőpapírral vagy olajozzuk és lisztezzük ki, és tegyük  rá a kenyértésztát.
  8. Előmelegített sütőben - nálunk gáz legmagasabb fokozat, elektromos sütő 230 fok - süssük aranybarnára - kb. 40 perc. Közben kétszer, háromszor lespriccelhetjük vízzel.
Tipp: A  kenyér akkor sült meg, ha felemelve az alját megkopogtatjuk, és kongó, kicsit tompa hangot ad ki.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése