2012. március 7., szerda

Hasselback krumpli



A Hasselback krumpli állítólag Skandináviából indult hódító útjára a 18. században, ahol egy étteremről illetve annak szakácsáról kapta a nevét. Néhány helyen találkoztam már ezzel módszerrel, ami által a sült krumpliból valóságos asztali dísz készíthető, de eddig még soha nem próbáltuk. Ilyenkor tél végén azonban kezdenek unalmassá válni a téli alapanyagok, a tavaszi hozzávalók azonban még nem bújtak ki a földből - még jónéhány hetet kell várni a medvehagymára is... Ilyenkor új technikákkal tehetjük egy kicsit  üdébbé és változatosabbá a hétköznapi vacsorákat vagy hétvégi ebédeket. A Hasselback krumplit kipróbálva pedig feltesszük majd a kérdést, hogy eddig hogy bírtuk ki enélkül. Annyival finomabb és izgalmasabb így a sütőben sült krumpli, a ráfordított munka pedig nagyon minimális: megmosni, vékonyan bevagdosni, vajat és fokhagymát dugdosni a szeletek közé, és máris mehet a sütőbe.

Mindig van néhány főzős blog, amit szivesen olvasgatok vagy nézegetek. Mostanában Joy blogját a lendületes és életvidám stílusáért kedvelem, ott találkoztam néhány hete ismét a Hasselback krumplival. Azonnal neki is rugaszkodtunk, mellé pedig sült céklapürét és füstölt pisztrángot készítettünk. A pisztráng bőrét lehúztuk - és szokásos módon forró olajban kisütöttük csipsznek; ez annyira finom, hogy mindig így csináljuk - , és a krumplihoz hasonlóan vajjal és fokhagymaszeletekkel töltöttük meg. Sütőpapírba csomagolva tettük a krumpli mellé. A krumplinak - nagyságtól függően - legalább 40-60 percre van szüksége ahhoz, hogy átsüljön. A halnak elég forró sütőbe téve max. 25-30 perc. Mivel meg van füstölve, tulajdonképpen csak át kell forrósítani.


Az Öt Elem és a gyógyító táplálkozás szempontjából a burgonya a Föld elemhez tartozik, enyhén édes és semleges hőhatású növény, és e tulajdonságai miatt hatékonyan erősíti a lép-hasnyálmirigyet. "Édessége jótékonyan befolyásolja a lép-hasnyálmirigyet, főként azoknál az embereknél, akik nem rágják meg olyan alaposan a többi szénhidrátot, hogy megfelelő mennyiségű cukorhoz jussanak. "
Föld elemű növényként képes semlegesíteni "a test savait, mellyel enyhíti az ízületi gyulladást és a reumát". A héjával együtt elfogyasztott burgonyát tartják a legtökéletesebb táplálékok egyikének, ugyanis rendkívül magas a tápértéke és sokféle ásványi anyagot és vitamint tartalmaz. Ezért is terjedhetett el a háborúkat követő éhínségek közepette Európában.
A burgonya föld alatt termő zöldség, s így erősen Yin tulajdonságú. A makrobiotikus táplálkozás pontosan emiatt nem is tartja megfelelő tápláléknak, ugyanis minden olyan növényt kizár a jótékony alapanyagok sorából, mely a test Yin jellegét erősíti. Sokaknak valóban nem feltétlenül tesz jót a túlzottan Yines illetve yinesítő táplálékok fogyasztása, itt is azonban meg kell vizsgálni a körülményeket, az időjárást és a személyt. A burgonya yinesítő hatása ugyanis nem csak rossz hatással lehet: erősíti ugyanis az emberekben a befogadó princípiumot, segít az elmélyülésben, az egyre gyorsuló világban pedig segít egy kicsit lelassulni és megállapodni. Emellett pedig a "burgonyát a test szöveteinek építésére és megtartására is lehet használni", ugyanis a test szerkezete is a Yin jelleghez kapcsolódik. 
(Paul Pitchford: Gyógyító táplálkozás. Bp.: Édesvíz, 2009)
Mivel a máj sokszor - leginkább tavasszal - túlműködik, ezért érdemes ilyenkor (is) burgonyát fogyasztani, ugyanis a yinesítő tulajdonságai miatt képes harmóniát teremteni a májban. Ugyanígy a vese Yinességét, és ezen keresztül az életerőt is képes táplálni, nem véletlen tehát, hogy a hagyományos kultúrákban - ahol termesztettek burgonyát - a téli időszak egy fontos tápláléka volt. Télen ugyanis mind a vese, mind pedig a test életereje fokozottan veszélybe kerül a hideg időjárás miatt.

Hasselback burgonya
 Hozzávalók (4 személyre)
  • 4 közepesen nagy hosszúkás krumpli (ha nagyon éhes vagy nagyétkű a társaság, duplázzuk az adagot!, és értelemszerűen a további hozzávalókat is szorozzuk kettővel...)
  • 4 gerezd fokhagyma, megtisztítva és vékony szeletekre vágva
  • 4 ek vaj
  • 3 ek (oliva)olaj
  1. A krumplikat mossuk meg alaposan, és egy éles késsel vagdossuk be: Vigyázzunk, hogy ne vágjuk át teljesen a krumplikat, hanem vágás közben az alsó 1/5-énél állítsuk meg a kést.
  2. A vékony szeletek közé dugjuk be a fokhagymaszeleteket. Érdemes benyomkodni a fokhagymát, ugyanis különben megég. (Ez tapasztalat!)
  3. Állítsuk egymás mellé egy kiolajozott tepsiben a krumplikat.
  4. Tegyük a tetejére a vajat és sózzuk meg.
  5. Tegyük forró sütőbe, és fél óránként locsoljuk meg a tepsiben lévő olajos-vajas keverékkel. Így különösen ropogós és vajas lesz.
Tálalás: Vegyes salátával akár könnyű ebéd is lehet, de akár egy elegánsabb ebéd köreteként is nagyon jól működhet. Piknik vagy kerti partik nagy slágere lehet a nyáron!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése