2013. április 17., szerda

Mandula és törökmogyoró - Hogyan készítsünk mogyoróból vagy mandulából növényi tejet?


 

Nem vagyunk nagy tejivók. Néha főzünk ugyan tejjel, előfordul az is, hogy veszünk sajtot, ha sikerül jó minőségűhöz jutni, és bevallom szeretek ricottát és joghurtot készíteni frissen fejt tejből – főleg ha kecsketejet kapunk. Van tehát néhanapján tej a hűtőnkben, de ha hetekig nincs, észre sem veszem. Eddig zabtejet vagy rizstejet készítettünk, ha „ránkjött”, mostantól a mandula- és mogyoró- is a mindennapjaink része lesz. Ez biztos!
Lehet venni is, de mi nem nagyon szoktunk, mert felháborítóan drága. Csak azért felháborító, mert ha egyszer megcsinálod magadnak, akkor kiderül, hogy pár fillérből ki lehet hozni tulajdonképpen - kb. 200 Ftból jön ki egy liter, a bolti 700-900 Ft ellenében.

Múlthéten volt egy kedves vendégünk, aki speciális diétája miatt reggelente mandulatejet ivott. Neki készítettem a szokásos módon, és persze mindig ittunk mi is egy-egy pohárkával. Mindketten beleszerettünk. Egyrészt fantasztikusan finom, tápláló és könnyű egyszerre, emellett pedig igazán egyszerű elkészíteni. Sokkal olcsóbb, mint a boltban kaphatóak, ráadásul biztosan nincs benne semmilyen tartósító- vagy édesítőszer. Nem tudtam tehát megállni, hogy megosszam veletek ezt az élményt. A mandula- és mogyorótej ugyanis nem is igazán recept, inkább egy élmény.


Ha tejhelyettesítőre van szükség, akkor általában zab- vagy rizstejet készítettünk eddig. Mostantól fogva azonban biztos helyet kapott a mandula- és a többi mogyoróféle is tejalapanyaként. Annál is inkább, mert elkezdtem kísérletezni a különböző ízekkel és kombinációkkal, és rengeteg felfedezni valót találtam. Bárhol használható, ahol máskor tehéntejet használnánk: főzéshez, sütéshez, italok készítéséhez (a kakaó például valami fantasztikus belőle) vagy a reggeli müzlin is elképesztően finom. E két utóbbi, nagyon hétköznapi felhasználási mód – a kakaó és a reggeli müzli – győzött meg végül arról, hogy mindenképpen érdemes megosztani másokkal is ezt az ötletet.

A mogyoró- és mandulatej készítése után visszamaradó mogyoró- és mandulamassza remekül használható sütemények, pástétomok alapanyagaként, amire a későbbiekben igyekszem néhány példát hozni. Ha egyelőre nincs más ötletetek, hőtőben tárolhatjátok 2-3 napig, és beletehetitek a reggeli müzlibe vagy kásába.

Mandula- vagy mogyorótej
Hozzávalók 1 literhez

  • 10 dkg hámozatlan mandula vagy törökmogyoró
  •  1 liter tiszta víz
  • csipetnyi só
  • 1 ek xilit/agave nektár/juharszirup/vagy valami más természetes édesítőszer (opcionális)
  1. Áztassuk be a mandulát vagy törökmogyorót legalább 5 órára, vagy akár egy éjszakára. 
  2. Szűrjük és mossuk le. 
  3. Tegyük egy turmixba a többi hozzávalóval együtt, és egy percig turmixoljuk (működik botmixerrel is). 
  4. Szűrjük át egy sűrű szövésű kendőn vagy szűrőn. Nyomkodjuk ki alaposan! Használjuk és élvezzük!
Tipp: Jól lezárt üvegben tárolva 3-4 napig eláll a hűtőben.

6 megjegyzés:

  1. Csináltam már én is. A megmaradó masszát szétterítve (akár sütőben alacsony hőfokon) megszárítottam, és így őrölt mandulaként tettem el. Nem lett semmi baja. Gözsu

    VálaszTörlés
  2. Szuper, ma ki is próbálom...
    Lehet tudni valamit arról, hogy a kapott ital (hozzávetőlegesen) milyen összetevőkkel rendelkezik?
    Fehérje, ilyesmi? A rizstejnél került szóba, hogy keményítő, avagy fehérje, vagy mi is ez most pontosan? Különböző diétát folytatóknál lehet érdekes a válasz...
    Imi

    VálaszTörlés
  3. Közel 60%-os olajtartalmú, kiváló rostanyag és fehérjeforrás. A benne található fehérje és tápanyag legjobban megegyezik az anyatej összetételével. Kalcium-, kálium- és magnézium-foszfátokban gazdag, így jótékony az agyműködésre, idegrendszerre, valamint az izom- és csontfejlődésre (Ca és Mg mellett foszfort is tartalmaz, így ezek jól tudnak beépülni). Egész sor B-vitamin komplexumot tartalmaz (tiamin, riboflavin, niacin, pantoténsav, B6-vitamin), de jó adag folsav is van benne. Egy kisebb maroknyi hámozatlan mandula fedezi az E-vitamin szükségletünk 35%-át, magnézium szükségletünk 20%-át. gyulladáscsökkentő, antioxidáns, a vérben megnő általa az E-vitaminszint és ezáltal csökken a vérzsír (koleszterin) szint, megakadályozza a véredényekben a lerakodást, az ásványi anyagok pedig erősítik az érfalakat. Rost- és zsírtartalma jótékony a belek működésére, oldja a székrekedést. Továbbá a kálium szabályozza a szívműködést, illetve összetevői tüdő és a légzőszervrendszer működését is serkentik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Simi! Felkészültségből ötös. Nincs is mit hozzátennem...:)

      Törlés
  4. Köszönöm a hasznos leírást, sikerült előállítanom! :D

    Két csomag mandulával (összesen 300g) próbálkoztam, többszöri turmixolás eredményeképpen kinyertem kb. 5 liter(!) különböző töménységű mandulatejet. A massza a végén finom péppé darálódott, mert a még "darabos" mandulapépet is újraturmixoltam kisebb adagokban, csak vízzel. A leghígabb formájában hasonló sűrűséget és íztöménységet mutatott (a végén már se só, se méz nem került bele, csak történt), mint a bolti termékek - szóval a bolti árnak tényleg töredékéért lehet gyártani. Az első eresztések igen sűrűre sikerültek, azt hittem alig másfél litert tudok majd kinyerni - de aztán rá lehet érezni a mandula-víz arányokra. :) A legsűrűbb változatot, azt hiszem, még hígítani fogom, mert szinte krémes az állaga - gazdaságosságból tehát igazán nyerő a házi gyártás.

    Bónusz:
    1. A turmixolások után a tetején lévő sűrű mandulatejszín valami isteni! :)
    2. A közepes töménységű változat nagyon szépen kiemelte nálam a vegyes virágméz ízgazdagságát.
    3. Élvezetes kísérletezni egyéb, itt nem említett ízesítésekkel és a töménységgel (más töménység másképp hozza ki a fűszerezést).

    VálaszTörlés
  5. A fennmaradó pép ötletes felhasználásáról szívesen olvasnék cikkeket. ;)

    VálaszTörlés